Každoroční mezinárodní veletrh deskových her v Německu s názvem Spielmesse Essen skončil. Jaké novinky představené v roce 2024 stojí za to uplatnit v jazykové herně?

Na veletrhu jsem si vyzkoušela několik her, jejichž potenciál pro využití v jazykové herně mě zaujal. V tomto článku představím několik kousků, které mohou pomoci v různých fázích učení se cizího jazyka.

Staré hry v novém hávu

Některé hry nacházejí uplatnění opakovaně. Ať už se jedná o nové edice starých her, jejich rozšíření nebo jiné verze, všechny je uvedu v této kategorii.

Witness

Původní hra “Witness” z roku 2014 se odehrávala ve světě Blakea a Mortimera. Jedná se o belgický komiks, který u nás není příliš známý. Neznalost příběhu naštěstí nenarušuje hru. Hra funguje na principu tiché pošty a vyžaduje přesně 4 hráče. Tyto nové hry jsou kratší než původní.

Z hlediska učení poskytují prostor pro soustředění při řešení hádanek a pro diskusi po jejich vyřešení.

Décorum – Movin’ Out

Bylo představeno rozšíření této kooperativní hry. Jedná se o dokonalý příklad týmové hry vyžadující řešení problémů a zaměření na plynulost, přičemž téma hry lze využít k osvojení nové slovní zásoby.

Factory of Dreams

Stejně jako hra Slovoslet, je i tato hra založena na vytváření pojmů přidáváním nových atributů (slov). Po vytvoření všech konceptů se hráči snaží přijít ke stejnému pojmu.

Hra je vhodná zejména pro rozvoj slovní zásoby a její opakování. Po hře vzniká prostor pro diskusi o myšlenkových pochodech a vysvětlení jednotlivých akcí hráčů.

Gibberers: Invention of Language and Civilization

Na motivy hry První kontakt (First Contact) přistála na stolech hra Gibberers. Ve hře je 5 sad karet, které obsahují stále obtížnější slova ve stejných kategoriích. Hráči si na prázdné karty napíší vlastní slova a jejich význam. Cílem je vysvětlovat nové pojmy za pomoci slov na stole. Dalo by se říci, že se částečně jedná o hru Koncept (Concept), ale místo obrázků se používají slova (jako ve hře Word Slam), která si do hry hráči přinášejí sami.

Z hlediska výuky lze hru využít k rozšíření a zopakování slovní zásoby a k rozvoji myšlení v cizím jazyce.

Nové trendy

Zmíním se o několika novinkách, s jejichž konceptem jsem se dosud v jiných hrách nesetkala, nebo byly alespoň natolik odlišné, že si zaslouží označení „nové“.

Silly Seance

Pěkně zpracovaná příběhová hra. Obsahuje 18 scénářů, což je dost na učení předtím, než přejdete k jiné hře. Cílem je popsat obrázek/obrázky, zeptat se na detaily dalších obrázků jiných hráčů a na jejich základě společně rekonstruovat příběh. Některá slova však nelze v popisu použít.

Hra vytváří prostor pro spolupráci a řešení problémů. Z jazykového hlediska ji lze využít k rozvoji plynulosti v raných fázích nácviku konverzace (krátké monology a kladení jednoduchých otázek).

Perspectives (Blue box)

Funguje na velmi podobném principu jako předchozí hra, ale neklade překážky ohledně toho, co smí hráč pojmenovat. Svou komplexnost si vydobývá prostřednictvím grafických detailů obrázků a náročnějších příběhů.

The Vibe

Hra obsahuje karty s obrázky uměleckých děl velikosti pohlednice. Na zadní straně obrázků jsou abstraktní podstatná jména. Na stole je vyloženo například 5 karet s obrázky a 5 karet se slovy. Úkolem jednoho hráče je seřadit obrázky na osu podle zvoleného pojmu. Ostatní hráči hádají, podle kterého pojmu jsou obrázky seřazeny.

Hra hráče seznamuje s novými pojmy, protože abstraktní podstatná jména se v hlavní slovní zásobě nejpoužívanějších slov v jazyce vyskytují jen zřídka. Krátké dialogy slouží k rozvoji plynulosti v cizím jazyce a mohou obsahovat prvky argumentace.


Další články: