September 9, 2024
Neexistuje konkrétní atribut, na který se při výběru vzdělávací hry zaměřit, protože zda-li je hra efektivní, záleží převážné na vzdělávacím cíli. Po definici didaktického cíle je možné hru analyzovat z několika aspektů.
Vzdělávací hodnota
Nejdůležitější otázkou je vždy, zda hra plní stanovaný didaktický cíl. Didaktický cíl zapadá do širšího kontextu programu vzdělávání a naším záměrem je splnit ho co nejefektivněji. Obsah hry tedy musí poskytovat dostatek příležitostí na procvičování dovedností nebo akvizici znalostí. Zároveň hledejte možnosti přizpůsobování tak, aby byla hra náročná i na několikáté hraní.
Motivace
Je-li hra prioritně vzdělávací, může nastat neslavná situace, že hra už není hrou, ale spíše procvičovací aktivitou. Poznáte to tak, že hra není zábavná. Důležitým prvkem je interaktivita, která vyžaduje aktivní zapojení, nutnost dělat smysluplná rozhodnutí a řešit problémy. Motivace se často ztrácí, když není poskytována okamžitá a konstruktivní zpětná vazba.
Hratelnost
Aby hra hráče zaujala, nesmí být příliš jednoduchá, ani příliš složitá. To, co hledáte, je hra, kterou je možné jednoducho pochopit, a která poskytuje prostor hráčům s různými styly učení. S hratelností pomáhá taky správně uchopený design hry.
Sociální interakce
Nejběžnějším finálním cílem při učení se cizího jazyka je schopnost plynule a správně mluvit v jakékoliv každodenní situaci. Proto je pro použité vzdělávací hry klíčové využití nejen kontextuálního učení, ale také toho sociálního. Takové hry podporují diskuse, vzájemnou pomoc a sdílení.
Podporné materiály
Některé vzdělávací hry mají doplňující studijní materiály, které je možné ve třídě využít. V Language Games si tvoříme nejen vlastní vzdělávací hry, ale také další materiály tak, aby zachycovaly všechno, co je potřeba a aby byly zaručeně zábavné, ale méně zběhlé učitele můžou navést na správnou cestu. Například Albi vytváří pro své hry různé pracovní a metodické listy.
Neuspokojte se s teoretickou rovinou toho, co hra hlásá – vyzkoušejte ji na vlastní kůži a ubezpečte se, že její obsah i design jsou podložené empirickým výzkumem a skutečně své sliby plní. Toto je například jeden z důvodů, proč se pořád učím nové cizí jazyky a jsem – potřebuji být začátečník, abych ověřila, že je hra funkční.
Další články:
- Gamifikace (3)
- Jazyk hrou – student (11)
- Jazyk hrou – učitel (7)
- Teambuilding (1)