October 7, 2024
V tomto článku představíme jednoduchou šablonu vhodnou pro učení se jakéhokoli cizího jazyka, která zohledňuje přirozený způsob učení se jazyka.
Pro správné uchopení jazyka je nutné se vždy zaměřit na jednotlivé části jazyka ve správném pořadí.
Krok 1: Zvuk
Prvním krokem je seznámení se s neznámými hláskami, které nejsou v repertoáru našeho jazyka. V tomto okamžiku se zaměřujeme na tři skutečnosti:
- naučit se rozpoznávat nové zvuky, když je slyšíme,
- naučit se nové zvuky vyslovovat,
- internalizovat a automatizovat vzorce propojení mezi zvukem a psaním.
Jak rozpoznávat nové zvuky?
Nové zvuky se naučíme rozlišovat pomocí metody minimálních dvojic (minimal pairs). Nejdříve si vyhledáme slova, která se liší pouze jednou hláskou, z nichž jednu již známe a druhou ne. S těmito dvojicemi pracujeme (posloucháme a reprodukujeme je pořád dokoloa), dokud nedokážeme jasně rozlišit rozdíly mezi nimi.
Jak vyslovovat nové zvuky?
Studium výslovnosti vyžaduje zjištění přesné polohy jazyka, rtů a hlasivek pro každou novou hlásku. Kromě získání těchto teoretických znalostí je nutné vědomě procvičovat tvorbu jednotlivých hlásek.
Při vyslovování obtížných slov postupujeme pozpátku – vyslovujeme poslední část slova, kterou zvládneme. Pak postupně přidáváme jednu novou hlásku za druhou, dokud si nejsme výslovností jisti. Například slovo simultaneously se učíme vyslovovat postupně:
- ly
- ous-ly
- ne-ous-ly
- ta-ne-ous-ly
- ul-ta-ne-ous-ly
- sim-ul-ta-ne-ous-ly
Jak propojit písmo se zvukem?
Při seznamování s cizím jazykem aktivně pracujeme na rozpoznávání vzorů, které se v jazyce vyskytují. Vzorce nejlépe odhalíme, když máme k dispozici psaný i mluvený text. Skvělým nástrojem je také IPA – mezinárodní fonetická abeceda (International Phonetic Alphabet). Její osvojení vyžaduje trochu úsilí navíc, ale při celkovém učení jazyka se toto úsilí stokrát vyplatí a i přes krátké zpoždění na začátku několikanásobně zefektivní celkový proces učení se cizího jazyka. V této části výuky je vhodné používat metodu indexových kartiček (flashcards).
Při učení se cizího jazyka formou her je možné začít už na této úrovni a převést ho do zábavných a hravých aktivit.
Krok 2: Slovo
Po zvládnutí zvukové úrovně přejdeme k úrovni slov. Aby bylo učení efektivní, je důležité zaměřit se především na nejčastěji používaná slova v jazyce. Často se tato skupina pohybuje v rozmezí 500-700 běžných slov, která jsou snadno představitelná, a proto je jednoduché se je naučit pomocí obrázků a osobní zkušenosti namísto překladu. Tento krok je důležitým předpokladem pro pozdější učení se abstraktních slov a gramatiky.
Existují stovky her a zábavných aktivit, které plní několik základních funkcí při učení se slovní zásoby:
- opakovaní známych slov,
- osvojování nových slov,
- rozvoj dovedností přímého myšlení v cizím jazyce.
Jak si zapamatovat gramatický rod?
Tento bod není relevantní pro učení se angličtiny, ale má význam například pro němčinu nebo francouzštinu. Při učení se podstatným jménům s gramatickým rodem pomáhá přiřadit jim barvu. Ještě lépe ale funguje přiřadit ke každému rodu činnost (sloveso), kterou každé podstatné jméno tohoto rodu vykoná. Tento nestandardní obrázek pobaví a lépe se vryje do paměti.
Krok 3: Věta
V tomto kroku je nutné najít dobrý zdroj jednoduchých a jasných vět s překlady a vysvětlivkami. Využíváme zde dva přístupy:
- gramatiku se učíme pomocí gramatických pravidel, která pak vědomě uplatňujeme při tvorbě vět;
- gramatická pravidla intuitivně odvozujeme na základě velkého počtu vět, v nichž se uplatňuje.
Každé nalezené pravidlo rozdělíme na co nejmenší a snadno stravitelné části – na jednotlivá slova, slovní formy, frázy a slovosled. Tak jako při výslovnosti, i tady věnujeme mnoho času a energie základním gramatickým pravidlům, abychom je co nejvíce zautomatizovali, a teprve později přecházíme ke složitějším tvarům, které zákonitě vyžadují dokonalou znalost základů.
Obvykle se zde používají indexové kartičky a příběhy, případně myšlenkové mapy, mnemotechnické pomůcky, paměťové paláce a písemní minitestování. Hry se zabudovanými podpůrnými mechanismy učení představují snadný způsob, jak pochopit gramatická pravidla a hlavně jak se již v této rané fázi učení cizího jazyka zaměřit na plynulé mluvení.
Krok 4: Jazyk
Další rozvoj jazyka je založen především na rozšiřování slovní zásoby a osvojování dalších gramatických tvarů.
U slovní zásoby se stále řídíme pravidlem nejpoužívanějších slov, kterých počet se vyšplhá na číslo 1000 slov. Pokud usilujete o vysoký stupeň plynulosti, pokračujte, dokud nebudete umět nejčastějších 1500-2000 slov. Po vytvoření základu si vyberte další slova podle svých individuálních potřeb. Tato slovíčka můžete najít tak, že si prolistujete tematické materiály a najdete klíčová slovíčka pro každý potřebný kontext – cestování, hudba, obchod atd.
Jakmile budete mít dostatečnou slovní zásobu, přidejte do své sady nástrojů kromě nových her také jednojazyčný slovník.
Další aktivitou, které se můžete věnovat v této fázi učení, když právě nehrajete hry, je čtení knih a pokud možno, tak zároveň s poslechem audioknihy. Čtení bez slovníku rozšíří pasivní slovní zásobu a gramatické obzory, ale se zapojením audioknihy se účinnost rozšíří i na zlepšení výslovnosti a poslechových dovedností.
Rozhodně se nevyhýbejte aktivnímu zlepšování poslechu pomocí podcastů, rádia, filmů a televizních pořadů s titulky, videoher atd.
Nejdůležitějším bodem je však aktivní mluvení. Plynulost se získává neustálým procvičováním mluvení, ať už v rámci her, nebo vytvořením vlastního prostředí, ve kterém nesmíte používat jiný než cílový jazyk.
Další články:
- Gamifikace (3)
- Jazyk hrou – student (13)
- Jazyk hrou – učitel (8)
- Teambuilding (1)